Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odklon je obrovský

6. 05. 2017 10:33:43
Slohová architektura končí někdy ve 30.letech 20.století, v občasném doznívání ještě v pozdějších dobách.

Nahradil ji prudce se vzmáhající stavebně-průmyslový design. Ten již neklade důraz na hlubší ideový obsah architektonické tvorby, ale rozvíjí svoje představy ve stále uvolněnější vnější estetice formy stavebního díla. Vydatně jí pomáhají nové konstrukční, technologické a materiálové možnosti. Stavební tvorba se tak svým uměleckým významem zařazuje na úroveň pouhého spotřebního průmyslového designu, navíc v exhibičních sklonech. Stále výrazněji se odlišuje od dřívější slohové architektury.

Jelikož ale dnes může vytvářet svoje vlastní, oddělené sídelní útvary jen velmi omezeně, včleňuje se tak do starých městských aglomerací. Zde většinou po okrajích, ale často proniká rovněž do jejich vnitřních struktur, kde dochází ke kvalitativním rozporům mezi slohovou architekturou a stavebním designem. Vývoj se, jak se říká, utrhl z řetězu a tyto kolize bývají stále výraznější a ohledy k hlubším uměleckým hodnotám stále menší. Vede tak často až k jejich devastacím. Je rozbíjen hodnotný urbanismus sídel i architektura staveb buď přímými náhradami a přestavbami, nebo znehodnocováním sousedstvím nových staveb.

Odklon je obrovský a vývoj nezadržitelný. Nezadržitelný ale zcela? Jistěže existují i dobré příklady současné designové architektury, ale mohou se objevit také snahy o zpětnou vazbu na staré slohy, obohacenou přínosem moderny. Některé mimořádné úkoly v historických jádrech měst si to přímo žádají. Nikdy nic nebylo jednoznačné a všeobecně platné. Ve všech dobách najdeme i atypické odchylky od hlavního vývojového proudu. Také přesahy předbíhající dobu nebo i návraty ke starším směrům, v pohledu nových idejí.

Socha mladíka z Antikythéry, bronz, Řecko, kolem r. 340 př.n.l.

(Antické umění, D.E.Strong, Artia Praha, 1970).

Michelangelo, David, mramor, Florencie, 1501-1504; sochař čerpal z antického sochařství, ale vtiskl svým dílům ducha své doby a vlastní tvůčí invenci i s ideovým dobovým přesahem

(Technika sochařského umění, M.Hégr, Orbis Praha, 1959).

Návrh věžového domu, Jacques Perret, Francie,1601; budova má architekturu zcela nezvyklou pro dobu pozdní renesance, zařaditelnou spíše do pozdní secese

(Slovník soudobého urbanismu, J.Hrůza, Odeon Praha, 1977).

Pierre Puvis de Chavannes, Posvátný háj, olejová nástěnná malba, Francie,1883-84; antikizující scéna

(Umění 19. a 20.století, N.Lynton, Artia Praha, 1981).

Venuše Milóská, mramor, Řecko, 2.stol. př.n.l.

(Slovník antické kultury, kolektiv autorů, Svoboda Praha, 1974).

Aristide Maillol, Venuše s náhrdelníkem, Francie,1930; opět inspirace antickým sochařstvím

(Umění nové doby, Lerousse, Odeon Praha, 1974).

Kostel Nejsvětějšího Srdce Páně na Vinohradech, Josip Plečnik, 1928-32; zde jsou patrné inspirace antikou, starým Egyptem, ranesancí, secesí i rodící se modernou

(Prahou deseti staletí, J.Herout, Orbis Praha, 1972).

A tak znovu dostavba SN, která čerpá pro tuto soudobým způsobem prakticky neřešitelnou proluku z historických slohů, jež architektonicky posunuje přínosem moderních idejí. Nekřičí novinkami, ale přesto je zde nová.

Autor: Jiří Stratil | sobota 6.5.2017 10:33 | karma článku: 8.88 | přečteno: 286x

Další články blogera

Jiří Stratil

Život jako důkaz neexistence neživé přírody

Vědní obory zkoumají fyzikální a chemické vlastnosti a zákonitosti přírody a rozlišují tak přírodu anorganickou a organickou.

19.9.2017 v 8:59 | Karma článku: 7.54 | Přečteno: 223 | Diskuse

Jiří Stratil

A jak ty balkóny

Na dvou domech dostavby Staroměstského náměstí jsem umístil v prvním patře jejich průčelí tento vně vystupující architektonický prvek, zde hlavně z výzdobných důvodů.

18.9.2017 v 10:52 | Karma článku: 5.36 | Přečteno: 264 | Diskuse

Jiří Stratil

Co jsou čučky a pinakle v architektuře?

Historické architektonické slohy si libovaly v různých výzdobných prvcích a detailech na průčelích domů. Mezi ty patří i tzv. "čučky" a "pinakle".

17.9.2017 v 11:07 | Karma článku: 7.30 | Přečteno: 254 | Diskuse

Jiří Stratil

Altány

To jsou ty malé stavbičky pro zpříjemnění pobytu v zahradě, i v kombinaci s jiným využitím, třeba s kůlničkou na dříví a zahradní náčiní, krbem apod.

16.9.2017 v 8:57 | Karma článku: 6.06 | Přečteno: 165 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Jiří Stratil

Život jako důkaz neexistence neživé přírody

Vědní obory zkoumají fyzikální a chemické vlastnosti a zákonitosti přírody a rozlišují tak přírodu anorganickou a organickou.

19.9.2017 v 8:59 | Karma článku: 7.54 | Přečteno: 223 | Diskuse

Pavel Kynčil

Něco od hmyzu.

Hmyz - nejúspěšnější živočich na zeměkouli. Kam my se na něj hrabeme. No, jo, jenže nafotit jej není žádná legrace. Je rychlý, bystrý a většinou i dost obratný a pokud ne, umí se zase schovat a tak práce s ním ....................

18.9.2017 v 16:06 | Karma článku: 11.44 | Přečteno: 201 | Diskuse

Ladislav Vinš

To ještě krávy dojily plnotučné mléko ….

.... Kam jsi se podíval všude se pásl dobytek. V každé vesnici stála budova kravína, již z dálky „vonící“. Prasečáky měli však nepřekonatelnou „vůni“. Říkalo se tomu kolektivizace

18.9.2017 v 13:08 | Karma článku: 32.82 | Přečteno: 1022 | Diskuse

Jiří Stratil

A jak ty balkóny

Na dvou domech dostavby Staroměstského náměstí jsem umístil v prvním patře jejich průčelí tento vně vystupující architektonický prvek, zde hlavně z výzdobných důvodů.

18.9.2017 v 10:52 | Karma článku: 5.36 | Přečteno: 264 | Diskuse

Klára Tůmová

Jak se stráží hranice II.

V bunkru je to náročná služba, jak dokládají texty na tabulích podél cesty. Mít oči na šťopkách, chránit se, dávat echa dalším posádkám, pálit a přitom být připraven na možnost, že se nějakou dobu nedostanete ven.

17.9.2017 v 20:25 | Karma článku: 14.11 | Přečteno: 397 | Diskuse
Počet článků 1193 Celková karma 7.22 Průměrná čtenost 336
Zahradní a stavební architekt


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.