Co je to umění a neumění a jaký je jejich smysl?

Na to první nám dává odpovď téměř celá naše historie. Jednoduchá definice neexistuje, ale existují jeho účinky. Jistěže je to individuální eticko-estetická výpověď tvůrce, který něco sděluje a předává.

Takových sdělení však může být mnoho. Umělecké se vyznačuje obsahem, jenž v sobě nese nějakou hlubší hodnotovou dimenzi. Cílem této tvorby bylo a stále je - kreativní duchovno a krásno, působící v objektivnějším měřítku obsahu. Uměleckých projevů je samozřejmě mnoho, ale pokud chybí ona jakási duchovní nadhodnota, ztrácí smysl a stává se více či méně pouhým subjektivním nástrojem manipulace. Ten může mít význam jen pro tvůrce samotného a pro jemu podobné spřízněné duše, dále však nedosáhne.

Takové méněúčeové projevy se rozvinuly zejména v posledním století a vyhraňují se do stále izolovanějších subjektivistických rovin. Oslovují jen vlastní publikum a více či méně předstírají umění. Je to v podstatě destruktivní trend mířící právě proti skutečné tvorbě, s cílem jí škodit a ničit ji. Obhajobou bývá často prostinká, naivní myšlenka, tvářící se ale vznostně a rovnocenně hodnotám vyšší umělecké tvorby. Jedná se však jen o různé zástupné projevy, mající za cíl rehabilitaci méně nadaných, avšak také ambiciózních autorů.

Umění je skutečně od uměti, nikoli jen si něco mysliti. Ale vše co má své zastánce má právo na existenci, jen je třeba věci vhodně pojmenovávat a zařazovat kam patří. Ostatně ono se to dříve nebo později děje samo.

Mistrovské sochařství Augusta Rodina (1840-1917), Měšťané z Calais, 1884-86

(Umění nové doby, Larousse, Odeon Praha, 1974).

A J.V.Myslbeka, studie Hudby (1892-1912)

(Encyklopedie českého výtvarného umění, Dr.E.Poche a kol., Academia Praha, 1975).

Dětinské "sochařství" A.Giacomettiho, Náměstí, 1948-49

(Umění 19. a 20.století, N.Lynton, Artia Praha, 1981).

Krásný Antonín Slavíček, Sv.Vít v Praze, 1909

(Encyklopedie českého výtvarného umění, Dr.E.Poche, Academia Praha, 1975).

Také malířství? Roger Hilton, Aralské moře, 1958

(Umění 19. a 20.století, N.Lynton, Artia Praha, 1981).

Štítové domy pro Staroměstské náměstí, návrh z poslední soutěže 1987-88

(Architektura ČSR, ročník XLVII., 1988/5).

Také moderní štítový dům pro Staroměstské náměstí.

Autor: Jiří Stratil | neděle 28.5.2017 8:43 | karma článku: 16,11 | přečteno: 747x
  • Další články autora

Jiří Stratil

V přírodě

12.6.2022 v 17:50 | Karma: 2,71

Jiří Stratil

Nové básně

18.6.2021 v 10:47 | Karma: 0

Jiří Stratil

Báseň čistě moderní

21.1.2021 v 14:28 | Karma: 0

Jiří Stratil

Pro štěstí

28.11.2020 v 10:45 | Karma: 0

Jiří Stratil

Blanitá křídla

17.11.2020 v 8:18 | Karma: 0

Jiří Stratil

STÍNOHRA

1.10.2020 v 8:28 | Karma: 0

Jiří Stratil

JEN TROŠKA

1.9.2020 v 7:45 | Karma: 0

Jiří Stratil

Česká

15.8.2020 v 9:13 | Karma: 0

Jiří Stratil

Píseň o ní

13.8.2020 v 7:41 | Karma: 0

Jiří Stratil

HOROUCÍ

23.7.2020 v 8:18 | Karma: 0

Jiří Stratil

MÁJ /2020

21.5.2020 v 6:38 | Karma: 0

Jiří Stratil

DOKULATA

21.1.2020 v 12:40 | Karma: 0

Jiří Stratil

POCITY

8.9.2019 v 10:26 | Karma: 0

Jiří Stratil

KDO JE VÍC?

7.5.2019 v 7:30 | Karma: 0

Jiří Stratil

1. MÁJ

1.5.2019 v 11:07 | Karma: 0

Jiří Stratil

TVŮRCE A JEHO ODPŮRCI

16.4.2019 v 8:30 | Karma: 4,14
  • Počet článků 1392
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 391x
Zahradní a stavební architekt

Seznam rubrik