Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modernost a módnost

8. 09. 2017 8:47:42
Současné umění se nese převážně ve znamení módních vln, kdy velmi často to, co je aktuální dnes, třeba za rok již zastarává. Je to povrchní přístup k tvorbě, samozřejmě podle účelu věci a založení umělce.

Stát si za něčím trvale znamená hlubší ponor a vytvoření objektivnější platnosti díla. Módně se vyvíjí design, tj. vnější estetická forma výtvářeného artefaktu a plytké umění. Naopak obsahová umělecká tvorba dobové módnosti nepodléhá a drží si trvalejší měřítka své doby i s přesahem do dob budoucích. Např. díla velkých renesančních nebo barokních tvůrců zařadíme do své doby, ale oslovují nás svým obsahovým sdělením dodnes. Mají takto trvalou aktuálnost.

Chceme-li vytvořit něco s neohraničenou platností, třeba dostavět Staroměstské náměstí, nemůžeme k takové architektuře přistupovat jen s vizemi krátké životnosti. Na tom také zkrachovaly všechny podobné pokusy o dostavbu rynku. Kontinuální návaznost na časově přesahovou kulturu tohoto historického prostoru je zde nutná. Veškeré pouhé úzce dobové designové projevy se minuly a vždy minou účinkem a nemohou být na SN přijaty.

Nemůžeme se vymlouvat na to, že by to měl být otisk naší doby a tím ospravedlňovat a oprávňovat to, co se většinou staví jinde, rovněž pro toto mimořádné místo. Máme tu za sebou velkou zkušenost mnoha soutěžních i mimosoutěžních pokusů o dořešení Staroměstského náměstí, ale dosud nepadlo žádné kladné rozhodnutí ve prospěch některého z návrhů.

To potvrzuje správnost názoru, že zde není možné vystačit pouze s módně dobovým architektonickým projevem, ale je nutné se hlouběji podívat do podstaty umělecké tvorby historických slohů. Vždyť to, co si o tomto problému mysleli funkcionalističtí architekti v předválečné a poválečné soutěži, již dnes nikdo nebere vážně. A tak je to i s pozdějším vývojem moderní architektury.

Dovolil by si někdo z kulturních lidí zbourat Dienzenhoferův kostel nebo kteroukoliv s ostatních budov náměstí? To jistě ne, ale jakou kulturní hodnotu přináší většinou současná architektura? Je možné s jejími idejemi uvažovat o dostavbě SN? Uvažovat ano, ale jakmile se vytvoří nějaké konkrétní řešení, vždy je jasné, že to zde nelze. Tedy jakýpak otisk této kultury naší doby na tomto místě.

Možnou cestou je syntéza. Syntéza obsahová a tím také formální, neboť obsah jest formou a forma obsahem. Tj. neformální propojení současnosti s minulostí. Něco, co se zařadí do vývojového proudu epoch, jež se vepsaly do tohoto prostoru, a vytvoří tak nový návazný článek.

Je to jen doplnění vybourané proluky, které podléhá určujícímu urbanistickému a architektonickému řádu místa a celého SN. Odklánějící se designové stavitelství nemůže plnohodnotně zastoupit tyto ideje.

Pootočený kolmý pohled na dostavbu.

-

V perexu: "tančící dům" (detail pohledu), časopis Architekt, 14-15/96.

-

Autor: Jiří Stratil | pátek 8.9.2017 8:47 | karma článku: 6.36 | přečteno: 216x

Další články blogera

Jiří Stratil

Život jako důkaz neexistence neživé přírody

Vědní obory zkoumají fyzikální a chemické vlastnosti a zákonitosti přírody a rozlišují tak přírodu anorganickou a organickou.

19.9.2017 v 8:59 | Karma článku: 7.54 | Přečteno: 223 | Diskuse

Jiří Stratil

A jak ty balkóny

Na dvou domech dostavby Staroměstského náměstí jsem umístil v prvním patře jejich průčelí tento vně vystupující architektonický prvek, zde hlavně z výzdobných důvodů.

18.9.2017 v 10:52 | Karma článku: 5.36 | Přečteno: 264 | Diskuse

Jiří Stratil

Co jsou čučky a pinakle v architektuře?

Historické architektonické slohy si libovaly v různých výzdobných prvcích a detailech na průčelích domů. Mezi ty patří i tzv. "čučky" a "pinakle".

17.9.2017 v 11:07 | Karma článku: 7.30 | Přečteno: 254 | Diskuse

Jiří Stratil

Altány

To jsou ty malé stavbičky pro zpříjemnění pobytu v zahradě, i v kombinaci s jiným využitím, třeba s kůlničkou na dříví a zahradní náčiní, krbem apod.

16.9.2017 v 8:57 | Karma článku: 6.06 | Přečteno: 165 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Jiří Stratil

Život jako důkaz neexistence neživé přírody

Vědní obory zkoumají fyzikální a chemické vlastnosti a zákonitosti přírody a rozlišují tak přírodu anorganickou a organickou.

19.9.2017 v 8:59 | Karma článku: 7.54 | Přečteno: 223 | Diskuse

Pavel Kynčil

Něco od hmyzu.

Hmyz - nejúspěšnější živočich na zeměkouli. Kam my se na něj hrabeme. No, jo, jenže nafotit jej není žádná legrace. Je rychlý, bystrý a většinou i dost obratný a pokud ne, umí se zase schovat a tak práce s ním ....................

18.9.2017 v 16:06 | Karma článku: 11.44 | Přečteno: 201 | Diskuse

Ladislav Vinš

To ještě krávy dojily plnotučné mléko ….

.... Kam jsi se podíval všude se pásl dobytek. V každé vesnici stála budova kravína, již z dálky „vonící“. Prasečáky měli však nepřekonatelnou „vůni“. Říkalo se tomu kolektivizace

18.9.2017 v 13:08 | Karma článku: 32.82 | Přečteno: 1022 | Diskuse

Jiří Stratil

A jak ty balkóny

Na dvou domech dostavby Staroměstského náměstí jsem umístil v prvním patře jejich průčelí tento vně vystupující architektonický prvek, zde hlavně z výzdobných důvodů.

18.9.2017 v 10:52 | Karma článku: 5.36 | Přečteno: 264 | Diskuse

Klára Tůmová

Jak se stráží hranice II.

V bunkru je to náročná služba, jak dokládají texty na tabulích podél cesty. Mít oči na šťopkách, chránit se, dávat echa dalším posádkám, pálit a přitom být připraven na možnost, že se nějakou dobu nedostanete ven.

17.9.2017 v 20:25 | Karma článku: 14.11 | Přečteno: 397 | Diskuse
Počet článků 1193 Celková karma 7.22 Průměrná čtenost 336
Zahradní a stavební architekt


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.